Lactose-intolerantie

Denk je lactose-intolerant te zijn?

Heb je last van je buik na het drinken van veel melk? Of word je dan misselijk of krijg je last van diarree of een opgeblazen gevoel? Wanneer je deze klachten herkent, dan kan het zijn dat je last hebt van een lactose-intolerantie.

Wat is lactose-intolerantie precies?

Bij een voedselallergie zoals bijvoorbeeld koemelkallergie bij volwassenen worden de klachten veroorzaakt door een reactie van het afweersysteem op bepaalde eiwitten, de zogenaamde allergenen. Bij een voedselintolerantie, zoals lactose-intolerantie, is het afweersysteem niet direct betrokken, maar klachten worden veroorzaakt door een tekort aan bepaalde enzymen. Bij lactose-intolerantie produceren de darmen (te) weinig van het enzym lactase om lactose goed te kunnen verteren. Hierdoor kan je buikklachten krijgen. Mensen met lactose-intolerantie kunnen vaak wel kleine hoeveelheden lactose verdragen maar dit kan per persoon erg verschillen.

Verschillende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan lactose-intolerantie. Een eerste oorzaak ligt in de lactase-aanmaak in verschillende levensfases. Baby’s maken in het begin van hun leven meer lactase aan om de grote hoeveelheden melk te kunnen verteren. Vanaf het derde levensjaar neemt de productie van het enzym lactase in de darmen af en kan lactose-intolerantie zich ontwikkelen. Lactose-intolerantie bij baby’s komt dus minder vaak voor dan bij volwassenen. Ten tweede kan (tijdelijk) de lactase-aanmaak verstoord worden door een darmprobleem, zoals bijvoorbeeld een darminfectie. Ten derde kan lactose-intolerantie aangeboren zijn.

Lactose-intolerantie komt minder voor bij West-Europeanen en meer voor bij mensen die afkomstig zijn uit bijv. Azië en Afrika. Dit komt mede doordat West-Europeanen gewend zijn om ook als volwassenen melk te blijven drinken, waardoor de aanmaak van lactase blijft.

 

Ben je dan intolerant voor alle soorten melk? 

Als je lactose-intolerant bent moet je oppassen met alle dierlijke soorten melk, omdat daar lactose in zit. Niet-dierlijke melkproducten, zoals sojadrank en rijstdrank zijn goede alternatieven voor dierlijke melkproducten, wanneer er vitamine B12 en calcium zijn toegevoegd.

Symptomen lactose-intolerantie 

Lactose-intolerantie heeft te maken heeft met de slechte vertering van lactose, waardoor buikklachten kunnen optreden, zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, diarree en buikkramp

Test voor lactose-intolerantie 

Lactose-intolerantie kan op verschillende manieren getest worden. De bekendste lactose-intolerantie testen zijn de waterstof-ademtest, Lactose Tolerantie Test (LTT) en de eliminatie-provocatietest. De waterstof-ademtest meet de samenstelling van waterstof in de adem na het consumeren van lactose. Bij de Lactose Tolerantie Test (LTT) wordt op verschillende momenten het bloedsuiker gemeten na het consumeren van lactose. Als lactose niet goed wordt afgebroken door het lichaam, dan wordt dit niet omgezet in bloedsuiker. In de eliminatie-provocatietest wordt een lactosevrij dieet gevolgd van een aantal weken, om te kijken of hierdoor de symptomen afnemen. Daarna wordt lactose in toenemende doses onder medisch toezicht weer toegediend.

Behandeling van lactose-intolerantie

Of er sprake is van een lactose-intolerantie is het belangrijk dat dit eerst vastgesteld wordt door een arts of een voedingskundige. Na de diagnose van lactose-intolerantie, is het goed mogelijk dat de arts of diëtist adviseert om lactose te minimaliseren in jouw voedingspatroon. Om ervoor te zorgen dat je wel een volwaardig voedingspatroon behoudt is het verstandig om, mogelijk op advies van je arts, een ervaren diëtist te raadplegen.

Medicijnen bij lactose-intolerantie 

Als je toch klachten blijft houden ondanks dat je een dieet volgt, kan het nodig zijn om medicijnen te gebruiken. Een arts of diëtist kan je hierover het beste adviseren. Er zijn onder andere voedingssupplementen op de markt waarbij je het enzym lactase slikt vlak voordat je een melkproduct consumeert. Kijk eens op www.kerutabs.com voor meer informatie over een dergelijk voedingssupplement.

Handige tips bij lactose voedselintolerantie

  • Lees goed de etiketten van de producten. Oriënteer je goed op alle koemelkbenamingen op productverpakkingen. Sinds 2014 moet er volgens Europese regelgeving duidelijk op het etiket vermeld staan of er melk in zit. Voor meer informatie kijk op de site van het voedingscentrum.  Klik hier voor een lijst met allergenen en hun productnamen.
  • Let op wijzigingen in de receptuur van producten
  • Eet geen voedingsmiddelen waarvan je niet zeker weet wat erin is verwerkt
  • Zorg voor goede voorlichting en informatie. Informeer je omgeving over je intolerantie en de bijbehorende maatregelen
  • Vraag begeleiding van een diëtist
  • Zorg voor schone werkoppervlakken in de keuken. Voorkom besmetting van dieetproducten door "knoeien" met gewone producten
  • Zorg voor schoon bestek en serviesgoed
  • Zorg dat je altijd je eventuele voedingssupplementen, indien nodig, bij je hebt
  • Vraag bij een etentje in een restaurant altijd wat precies in het gerecht is verwerkt (indien dit niet voldoende blijkt uit de menukaart). Bel eventueel van tevoren om te checken of ze allergievriendelijk zijn. 
  • Zorg voor een goede voorbereiding wanneer je op vakantie gaat

Laatst bewerkt 21/08/2020